Materialen

Wij zorgen ervoor dat alle teams binnen onze vereniging kunnen rekenen op goed en veilig materiaal – van cornermaskers en ballen tot keepersuitrusting en trainingsmateriaal. Met zorg en aandacht beheren, verdelen en onderhouden wij de materialen zodat iedereen met plezier en vertrouwen het veld op kan.


De materiaalcommissie werkt nauw samen met trainers, keepers en TC om ervoor te zorgen dat alles wat nodig is beschikbaar is. Heb je vragen, suggesties of materiaal dat gerepareerd of vervangen moet worden? Dan staan wij graag voor je klaar!



Samen houden we onze club in topvorm – zowel op als naast het veld. Deze commissie bestaat volledig uit vrijwilligers. We verdelen onderling het werk. Heb je vragen voor de commissie? Stel ze dan altijd per mail en niet 1 op 1 via WhatsApp. Ons adres is [email protected]


Algemene afspraken

  • Wees zuinig op het materiaal van de vereniging. Je hebt het materiaal in bruikleen en keepersmateriaal is heel kostbaar!
  • Gooi niet je helm onnodig op de grond, dit voorkomt schade aan de beschermingsmiddelen. Een kapotte helm beschermt de helm minder goed.
  • Constateer je dat er materiaal stuk dreigt te gaan; scheur in legguards/klompen, kapot bandje of ontbrekende delen in en aan je helm? Probeer het niet zelf op te lossen, maar neem contact op met de materialencommissie.
  • Bewaar geen ‘afval’ in je tas.
  • Controleer na ieder gebruik je uitrusting. Als er iets mis is, is er nog tijd om het item te repareren of te vervangen.
  • Reinig je keepersuitrusting regelmatig.
  • Laat natte of bezwete spullen altijd goed buiten je tas drogen. Daar gaat de kwaliteit heel snel van achteruit en de geur wordt er ook niet beter van.
  • Onze lockerroom is voorzien van vloerverwarming en luchtcirculatie. Dit is bedoeld om natte spullen te laten drogen. Dit werkt alleen als je de tas open in de locker zet!


Alle materialen aan de lucht laten drogen. Keepersmaterialen mogen NIET in een droger of bij een hete bron drogen.

Uitrusting per team

Standaard keepers uitrusting


De club heeft een standaard uitrusting bepaald voor een team. Een standaard keepersuitrusting wordt ter beschikking gesteld vanaf de O9 teams en bestaat uit de volgende items:


Wat krijg je mee, als keeper: (Merk is Brabo tenzij anders vermeld)


Zie tabel rechts >


LG1 krijgt zelfde mee als een O16 team, LG2 als een O14 team.

Een keepersoutfit is behoorlijk kostbaar! Voor een jeugd team is de club al ruim €800,- kwijt voor een pak. Voor een senioren team lopen die kosten nog hoger op (tot wel €1600,-!). Je begrijpt dus wel dat we willen dat je netjes en verantwoordelijk met de spullen omgaat!

 

Toelichting:

Ellenboogbeschermers: O9/10 teams: Deze kleine maten bestaan niet en toegevoegde waarde is nihil. Zit eerder in de weg dan dat het helpt.


Helm: 3 typen Bauer helm. Eerste lijn Re-Akt 90, andere Re-Akt 65 (O14 Re-Akt 55). Bauer helm wordt geleverd zonder Cage en nooit uitgeven zonder keelbeschermer!


Helm: De Brabo “HELMET BLACK W/CAGE JUNIOR” is gekeurd tot en met 11 jaar. Past daarmee prima tot en met de O12 lijn. Niet uitgeven daarboven.


Shirt: Niet standaard voorzien. Idee daar achter ‘iedere speler moet zijn eigen shirt kopen, de keeper daarmee ook’. Bij geen vaste keeper is dat anders.


Tok: Voor de Jongste jeugd heeft Brabo geen passende maat. Maat S is daar veel te groot voor à Enige alternatief is daar de maat S van OBO.



Standaard teamuitrusting

Naast de keepersuitrusting, krijgt ieder team ook een aantal team materialen mee. Deze worden voor het overzicht wel geregistreerd op naam van de keeper. Het hele team is echter verantwoordelijk hiervoor.

Als team krijg je de volgende materialen mee:

Ballentas: (Verbunt) Small = 10 gladde ballen, (Elrey) Small = 15 ballen, Medium = 25 ballen, Large = 30 ballen.


Toelichting maskers:


  • O9/10 kent geen strafcorner. Theoretische mogelijkheid voor gebruik masker: Als de keeper van het veld wordt gestuurd en dan een strafbal genomen moet worden. Speler mag geen helm gebruiken, maar wel een masker.
  • KNHB adviseert sinds dit seizoen alle spelers een masker. Dit houdt in 4 maskers op het veld (zelfs 5, als de keeper van het veld is gestuurd en daarmee een vijfde veldspeler in de verdediging mag). In de zaal mogen zelfs alle (5 veld) spelers in de verdediging, indien keeper van het veld zijn dat er 6
  • Welke maskers:
  1. Plastic: Brabo Face Mask Jr. Black
  2. Staal: Brabo Soft helmet + Visor – Senior (Prijs junior/senior gelijk, pasmaat scheelt ook niet veel)


De club voorzit niet in pionnetjes, coach borden, aanvoerdersband, etc. 

 

Trimhockey, Sevens, Funkey en O7/8 heben geen keeper, daarmee geen materialen voor keeper. Deze teams hebben daarom ook geen locker. Verspreiding en inname van deze team-materialen gebeurd op afspraak.


Extra nodig of afwijken van de standaard?

Indien je als team extra materialen wilt hebben, dan zijn deze aan te vragen. Deze aanvraag zal worden beoordeeld door TC en Penningmeester.

Per geval kunnen we afwijken van de standaard. Hierover zijn we als commissie in principe geen uitleg over verschuldigd. Voorbeelden waarom we af kunnen wijken:

  • We hebben een ander merk/type nog op voorraad. Eerst die opgebruiken voor we nieuw bestellen.
  • Team speelt veel hoger dan we gewend zijn bij Tempo. Daarmee een type hoger voorzien
  • Keeper te groot voor de G-Force (dus naar F3)
  • Keeper te klein voor de standaard en in samenspraak met keeper bewust kiezen voor type dunner à Deze keuze laten we altijd wel bevestigen per mail, aangezien er bewust gekozen wordt voor mindere bescherming.
  • Er is geen passende maat in dit type


Privé materialen

Sommige keepers kopen deel van de uitrusting zelf. Is een keuze van de keeper zelf en kosten zijn ook voor de keeper zelf. Is volledig aan de teams zelf, maar alle spelers betalen (via contributie) mee aan de keepersuitrusting. Een bijdrage voor alternatief materiaal vragen aan het team vinden wij daarmee niet verantwoord.

Uitgangspunten:

  • Doorgeven aan de materiaalcommissie. Alles waar we geen weet van hebben en in de tas zit, is van Tempo. Dit is vooral van belang bij het einde van het seizoen en eventuele herverdeling van materialen.
  • Waar een prive variant van in de tas zit:
  1. Zelf verantwoordelijk voor onderhoud en reserve/reparative spullen
  2. Uitlenen aan het team als je zelf niet kunt. Dit voorkomt dat we alsnog een dubbele uitrusting moeten klaarzetten voor dat team.
  • Indien Kickers/legguards prive: Zelf verantwoordelijk voor zaalmaterialen


Lockers

Ieder team met een keepersuitrusting heft zijn eigen locker. Iedere locker is voorzien van een hangslot. Deze sloten zijn special gekozen omdat ze zowel te openen zijn met een eigen gekozen code, maar ook met een loper. Ieder ander slot zal door ons worden verwijderd, zonder discussie.

Hoe de code anders in te stellen:

  • Slot openen met code, code niet verzetten.
  • Slotbeugel naar voren draaien, naar de streepjes toe
  • Sleutbeugel indrukken en ingedrukt houden
  • Code verzetten, met beugel ingedrukt
  • Dan is de nieuwe code ingesteld


Is de tas uit de locker? Doe het hangslot dan alsnog op slot. Dit voorkomt dat tijdens je training iemand de code kan aflezen, of (per ongeluk) 2 sloten met elkaar kan verwisselen.


Trainingsmaterialen

De materiaalcommissie stelt ook materialeen ter beschikking voor de trainingen. In principe heft ieder veld zijn eigen container, welke is afgesloten met een hangslot met cijfercode. De sloten met loper zijn helaas niet waterbestendig en op de containers zijn daarom sloten die niet met een loper geopend kunnen worden. De code mag alleen worden veranderd door de materiaalcommissie! Als de code niet meer bekend is, is de enige optie om het slot door te slijpen.

In de container zijn de volgende materialmen aanwezig:

  • Voldoende ballentassen met ieder 40 (dimple) ballen
  • Voldoende pionnetjes
  • Set met ‘markeerflapjes’

 

Code van de trainingscontainer wordt gedeeld via een WhatsAppgroep van alle trainers die dit seizoen van de container gebruik maken. Bij afwijkingen graag direct in die WhatsApp groep melden, zodat de vorige gebruiker kan uitleggen wat er is gebeurd.

 

Om tijdens een training niet het hele veld af te moeten gaan zijn er op het hoofdveld en veld 1 ook ‘ballentouwen’ aanwezig. Hiermee vang je alle ‘grondballen’ op. Ruim deze na gebruik weer op. Let daarbij op dat deze touwen niet op de spuitstukken van de sproeiinstallatie liggen (vooral op Veld 1).

 

Hesjes zijn per team voorzien en horen niet in de container. 

 

Naast deze standaard materialen hebben we bij Tempo ook andere trainingsmaterialen. Deze zijn voor alle teams op aanvraag ook te gebruiken.

  • Minigoaltjes (2 op hoofdveld, 2 op veld 1)
  • Ballenkanon
  • Oude autobanden
  • Balken
  • Ballenradar
  • Deflecta en Katchet borden
  • Bounce borden

 

Indien er meer nodig is, zal die aanvraag gan via de trainers, TC en Penningmeester.


Zaalmaterialen

Voor de zaal krijg je de volgende materialen mee, team en keeper samen. Hoezen/riempjes zijn afhankelijk van de kickers/legguards die je als keeper hebt.

  • Stick: Iedere speler en ook keeper voorziet in zijn eigen zaal stick. 
  • Ballentas:
  1. Er is in principe geen verschil in bal. Gewicht is gelijk (Zie knhb zaal reglement in vergelijk met veld reglement, beide paragraaf 3.1) Gewicht en afmeting zijn gelijk.
  2. Bal in de zaal hoort ook wit te zijn à Hier wijken we bewust van af, om te zorgen dat er veldballen met zand met de ballen mee de zaal in kunnen komen. Verschil makkelijker te zien als de kleur afwijkt.
  3. Inspelen in de zaal is zeer kort, daarmee krijgen de teams een apart tasje met 8 gele ballen.
  • Zaalhoezen. Niet verplicht, maken het wel mogelijk om als keeper een ‘blocksliding’ te doen in de zaal.
  1. G-Force: Niet nodig.
  2. Alle andere Brabo: Maat S en M van Legguard à Brabo hoezen maat M. Maat L (en XL van legguard à Maat L van hoezen
  3. OBO (faseert uit): Willekeurige hoezen van oude OBO hoezen pakken
  • Riempjes:
  1. G-Force: Niet nodig. Gespjes zijn plastic. Wel advies om deze af te plakken.
  2. Alle andere: Brabo indoor straps. (is standaard set, F3 gebruikt andere bandjes uit die set dan de F1/2)
  3. OBO: Idem aan hoezen.


Materialen voor veld en goals: Verwijzen naar de pagina van de zaalcommissie (wat, hoe, opbouw, etc). Voor de trainingen voorzien we de zaalcommissie van ballentassen en pionnetjes. Hesjes dienen wel door de teams zelf meegenomen te worden.


Uitgave/inname

2 contactmomenten (per mail)

  1. Uitgave
  2. Welk team
  3. Welke locker
  4. Welke hoezen/riempjes/ballentas
  5. Inname
  6. Uitgegeven materialen verwachten we terug in de locker

Wat te doen bij...

Beschadigde materialen

Materialen kunnen kapot gaan. Slijtage is normaal en als materialen kapot gaan door normaal gebruik (bijvoorbeeld harde bal opgevangen met een masker en nu verbogen, zijn we blij jullie van goed materiaal te hebben voorzien!

  • Ook dit zo spoedig mogelijk melden via mail ([email protected]), zodat we kunnen zoeken naar vervanging en/of bestellen.


Direct niet meer te gebruiken

Zet in de melding naar ons toe in het onderwerp dat de materialen in jullie ogen niet meer bruikbaar zijn. We zullen daardoor met hogere prioriteit gaan zoeken.


Beginnende beschadiging

Als materiaal begint te slijten, dan is er in sommige gevallen nog reparative mogelijk. Kleine beschadiginen kunnen onbehandeld leiden tot onherstelbaar materiaal. 

Vermissing

Spullen kwijtgeraakt, na de wedstrijd op het veld achtergebleven, thuis of uit?


  • Vraag altijd na in je eigen team. Vaak is iets blijven liggen en door een teamgenoot meegenomen, om het niet te laten zwerven. 
  • Altijd zo snel mogelijk melden bij materiaal commissie!
  1. We kunnen zoeken naar vervangend materiaal voor de eerste opvang
  • Bij uit club: Neem zo snel mogelijk contact op met de andere club. Iedere club heeft op hun website contactgegevens (mail) van hun materiaalcommissie. Zet ons ([email protected]) altijd op Cc van de mail. Mocht je persoonlijk (app) contact hebben met de coaches/spelers van de andere club: Dat is uiteraard ook goed, maar vergeet niet om ons óók op de hoogte te brengen.
  • Als de andere club niet reageert binnen afzienbare tijd, nemen wij de contacten over. Ons startpunt is altijd de eerste mail waar we op Cc hebben gestaan.